Rengøring ved overdragelse af hus. Skal huset være rengjort?

rengøring ved overdragelse af hus

Hvis ejendommen er blevet solgt gennem en ejendomsmægler, vil købsaftalen typisk være udformet via standardformularen fra Dansk Ejendomsmæglerforening. Hvis denne formular er anvendt, er det aftalt, at sælger skal stå for rengøring ved overdragelse af hus. Sælger skal aflevere boligen i ryddeliggjort stand kl. 12.00 på overtagelsesdagen, medmindre andet er aftalt.

Sælger skal dermed fjerne alle møbler og andet løsøre fra ejendommen samt have fjernet affald.

Sælger er derimod ikke forpligtet til at rengøre huset. På den måde adskiller overdragelse af ejerbolig sig fra overdragelse af en lejebolig. Når man udtræder af et lejemål, skal man normalt rengøre (og male) lejligheden. Men det er ikke tilfældet ved et boligkøb.

Det er dog god stil at en sælger efterlader huset i nogenlunde ren stand, så fx ovnen ikke er fyldt med gamle madrester. Men rent juridisk kan man som køber ikke kræve dette af sælger, medmindre det fra starten har været aftalt i købsaftalen.  

Privat salg

Hvis boligen ikke er solgt gennem en ejendomsmægler, og købsaftalen dermed ikke er udformet via standardformularen fra Dansk Ejendomsmæglerforening, er det helt op til hvad køber og sælger har aftalt. Men er der ikke aftalt noget omkring rengøring af huset, er praksis stadig, at sælger kun skal aflevere i ryddeliggjort- og ikke rengjort stand.

Køb af dødsbo

Det er normalt ved overdragelse af dødsboer at der kan være udfordringer med at ejendommen ikke er rengjort. Men vi oplever ind i mellem at der i andre situationer kan være udfordringer med at ejendommen fremstår meget beskidt når man som køber får udleveret nøglen. Det kan være en frustrerende oplevelse at stå overfor som køber, men desværre ikke noget man kan gøre indsigelser over.