Handel med fast ejendom udgør for de fleste privatpersoner den største økonomiske disposition i livet, og købsaftalen er det centrale dokument, der binder hele transaktionen sammen juridisk og økonomisk. Denne rapport har til formål at give dig en udtømmende gennemgang af købsaftalens arkitektur, de involverede aktører, de juridiske faldgruber samt processen fra første underskrift til det endelige skøde, så du er klædt på til at navigere sikkert gennem bolighandlens komplekse landskab.
Det aftaleretlige udgangspunkt
I dansk ret gælder som udgangspunkt aftalefrihed. Det betyder, at køber og sælger i princippet kan aftale, hvad de vil, så længe det ikke strider mod præceptive (ufravigelige) lovregler. Ved handel med fast ejendom til beboelse er aftalefriheden dog væsentligt indskrænket af lovgivning, der har til formål at beskytte forbrugeren – typisk køberen, men også sælgeren i visse henseender. Købsaftalen skal derfor navigerer i spændingsfeltet mellem parternes individuelle ønsker og lovens krav om eksempelvis energimærkning, tilstandsrapporter og fortrydelsesret.
Skal boligen skifte ejer?
Hvis ejerforholdene på en bolig skal ændres, afhænger den juridiske løsning helt af den konkrete livssituation. Herunder finder du en oversigt over de mest almindelige typer af skøder og overdragelser:
Når en købsaftale underskrives af begge parter, stiftes der en bindende kontrakt. Det er dog en udbredt misforståelse, at handlen dermed er “lukket”. I praksis er underskriften startskuddet til en periode præget af suspensive betingelser (forbehold), hvor handlen reelt svæver, indtil diverse godkendelser fra advokater, banker og byggesagkyndige foreligger. Først når alle forbehold er afklaret, og fortrydelsesfristen er udløbet, kan handlen betegnes som endelig.
Købsaftalens struktur og indhold
Selvom der ikke findes en lovpligtig skabelon for købsaftaler, anvender størstedelen af det danske marked standardiserede formularer udarbejdet af Dansk Ejendomsmæglerforening. Dette sikrer en vis ensartethed og genkendelighed, men det fritager ikke parterne for nødvendigheden af at nærlæse de specifikke vilkår, da de individuelle tillæg og fravigelser ofte gemmer på de væsentligste juridiske risici.
Identifikation af parter og ejendom
Fundamentet for aftalen er en præcis identifikation af de involverede aktører og salgsgenstanden.
- Parternes Oplysninger: Aftalen skal angive fulde navne, nuværende adresser og CPR-numre for både køber og sælger. For selskaber anvendes CVR-numre. Korrekt identifikation er kritisk for den efterfølgende tinglysning, da Tinglysningsretten kontrollerer oplysningerne mod CPR-registret. Fejl her kan medføre afvisning af skødet og dermed forsinkelse af handlen.
- Ejendommens Data: Ejendommen identificeres ved matrikelnummer, ejerlav og adresse. Det er her, det juridiske objekt defineres. Det er væsentligt, at det angivne matrikelareal stemmer overens med de faktiske forhold. Uoverensstemmelser kan dække over hævdvundne arealer eller ekspropriationer, som køber bør være opmærksom på.
- Salgsopstillingens Status: Salgsopstillingen er juridisk set en integreret del af købsaftalen. Oplysninger givet i salgsopstillingen – f.eks. om boligens indretning, medfølgende løsøre eller områdets faciliteter – har karakter af garantier eller tilsikringer. Hvis det i salgsopstillingen fremgår, at der medfølger et luksuriøst legehus, er dette en bindende del af aftalen, medmindre købsaftalen eksplicit undtager det.
Købesummen og betalingsvilkår
Prisen er naturligvis et kardinalpunkt, men måden, den betales på, er lige så vigtig for handlens sikkerhed.
- Kontantpris: Dette er den aftalte pris for ejendommen og udgangspunktet for beregning af tinglysningsafgift og ejendomsmæglersalær.
- Finansieret Pris: I visse tilfælde angives også en finansieret pris, som viser, hvad det koster at sidde i huset med en standardfinansiering. Dette er dog primært vejledende i dagens marked, hvor de fleste købere sammensætter individuel finansiering.
- Fordeling af Købesummen: I nogle handler, især ved blandet bolig og erhverv eller landbrug, skal købesummen fordeles på stuehus, driftsbygninger og jord. Dette har skattemæssige konsekvenser. For almindelige parcelhuse er dette sjældent relevant, men fordelingen mellem fast ejendom og medfølgende løsøre (f.eks. gardiner, hårde hvidevarer) kan have betydning, da der ikke betales tinglysningsafgift af løsøre.
Medfølgende inventar og løsøre
En klassisk kilde til konflikt er uenighed om, hvad der følger med huset. Udgangspunktet i dansk ret er, at “mur- og nagelfaste” genstande følger ejendommen. Det vil sige ting, der er monteret på en sådan måde, at de ikke kan fjernes uden væsentlig beskadigelse af bygningen eller genstanden selv.
- Hårde Hvidevarer: Standardpraksis er, at de hårde hvidevarer, der var til stede ved fremvisningen, medfølger. Aftalen bør specifikt liste disse (f.eks. “Miele vaskemaskine, Siemens køleskab”). Hvis en vaskemaskine går i stykker mellem underskrift og overtagelse, har sælger pligt til at udskifte den med en tilsvarende model eller reparere den, da køber har krav på det aftalte.
- Særlige Aftaler: Hvis sælger ønsker at tage sin specielle lysekrone eller ladestander til elbilen med sig, skal dette fremgå eksplicit af købsaftalen (eller salgsopstillingen). Hvis intet er nævnt, og genstanden er fastmonteret, tilhører den køber ved overtagelsen.
Overtagelsesdagen og dispositionsret
Datoen for overtagelse er skæringsdatoen for en række juridiske og økonomiske forhold.
- Juridisk Overtagelse: Dette er datoen, hvor ejendommen formelt skifter ejer, og hvorfra køber bærer risikoen.
- Faktisk Overtagelse (Dispositionsdag): Ofte får køber nøglerne før den juridiske overtagelsesdag (før tid). Det er vigtigt at regulere dette i aftalen, da det ændrer risikoovergangen. Hvis køber får nøglerne 14 dage før tid for at male, overgår risikoen for hændelig undergang (f.eks. brand) og ansvaret for forbrug typisk også på dette tidspunkt. Køber skal derfor have tegnet forsikring fra nøgleoverdragelsen.
Betingelser og forbehold: Købers sikkerhedsnet
En professionel købsaftale indeholder en række “flugtveje” eller sikkerhedsventiler, der beskytter parterne mod uforudsete omstændigheder. Disse kaldes suspensive betingelser. Hvis betingelserne ikke opfyldes, falder aftalen bort, typisk uden omkostninger for køber.
Bankforbeholdet (finansieringsforbeholdet)
Bankforbeholdet er den økonomiske livline. Selvom en køber er forhåndsgodkendt til et beløb, skal banken godkende den konkrete ejendom.
Funktion: Klausulen gør købet betinget af, at købers pengeinstitut kan godkende handlen både i forhold til købers økonomi og ejendommens værdi/tilstand.
Vigtigheden: Uden dette forbehold er køber erstatningsansvarlig for kontraktbrud, hvis banken siger nej til lån, hvilket kan medføre et krav fra sælger om dækning af tab ved gensalg til lavere pris samt omkostninger (dekningskøb).
Frister: Forbeholdet har typisk en kort frist på 4-10 hverdage. Inden denne frist skal banken meddele afslag, hvis de ikke kan godkende. Passivitet (at man intet hører) tolkes i mange standardkontrakter som at finansieringen er på plads, hvorfor det er kritisk at overholde fristen.
Formulering: Det anbefales at formulere forbeholdet bredt, så det dækker både finansiering og forsikringsgodkendelse.
“Nærværende handel er betinget af, at købers pengeinstitut godkender handlen i sin helhed. Eventuelt afslag skal være sælgers mægler i hænde senest den X dato kl. X.”.
Advokatforbeholdet

Dette forbehold anses af eksperter som det mest essentielle element for købers sikkerhed. Det tillader køber at indgå aftalen hurtigt – og dermed sikre boligen foran andre interesserede – men bevare retten til en dybdegående juridisk gennemgang efterfølgende.
Mekanismen:
- Underskrift: Parterne underskriver aftalen med advokatforbehold.
- Gennemgang: Købers rådgiver (advokat) gennemgår alle dokumenter (servitutter, lokalplaner, referater fra ejerforening, forureningsattester m.v.).
- Godkendelsesskrivelse: Rådgiveren sender en godkendelsesskrivelse til mægleren. Heri kan der stilles krav (f.eks. “Sælger skal lovliggøre den ulovlige udestue inden overtagelsen”).
- Forhandling: Hvis sælger ikke kan acceptere kravene, eller hvis rådgiveren finder alvorlige problemer, kan køber træde ud af handlen uden omkostninger.
Forskellen fra fortrydelsesret: I modsætning til den lovbestemte fortrydelsesret, der koster 1 % af købesummen, er udtræden via advokatforbeholdet gratis for køber. Det er derfor en langt mere attraktiv måde at fortryde på, hvis man opdager forhold, man ikke kan leve med.
Formulering: Et “generelt” advokatforbehold er at foretrække frem for et “specifikt”. Et generelt forbehold betyder, at advokaten ikke skal begrunde sin manglende godkendelse med juridiske fejl; det er nok, at de ikke kan godkende handlen “i sin helhed”.
“Købers underskrift på nærværende købsaftale er betinget af, at købers advokat kan godkende købsaftalen i sin helhed. Godkendelse skal være meddelt sælgers ejendomsmægler senest den… kl…”.
Betinget købsaftale (salgsbetinget)
I et marked med lav omsætningshastighed er det udbredt, at køber gør handlen betinget af salget af egen bolig.
Struktur: Aftalen indeholder en klausul om, at købet kun gennemføres, hvis køber får solgt sin nuværende bolig inden en vis dato.
Sælgers modtræk (Fortsat Udbud): Da sælger ikke ønsker at låse sin ejendom til en køber, der måske ikke kan præstere, indsættes ofte en klausul om, at ejendommen fortsat udbydes til salg. Hvis en anden køber melder sig uden betingelser (eller med et bedre bud), får den første køber en kort frist (typisk 2-5 dage) til at “matche” ved at gøre sin aftale ubetinget (fjerne salgsforbeholdet). Kan den første køber ikke det, går boligen til den nye køber. Dette kaldes populært en “spring-klausul”.
Ejendommens fysiske tilstand og huseftersynsordningen

En af de største risici ved boligkøb er skjulte fejl og mangler. Huseftersynsordningen er et lovreguleret system designet til at håndtere denne risiko og begrænse tvister.
Rapporterne
For at en sælger kan frigøre sig for det almindelige 10-årige mangelansvar, skal sælger fremlægge:
- Tilstandsrapport: Udført af en beskikket bygningssagkyndig. Rapporten gennemgår bygningens synlige tilstand og karakteriserer skader med farvekoder (Rød, Gul, Grå) samt vurderer restlevetiden på taget.
- Elinstallationsrapport: Udført af en autoriseret elinstallatør. Gennemgår synlige installationer og foretager stikprøver af de skjulte (bag kontakter og lampeudtag).
Disse rapporter giver et “snapshot” af boligens sundhedstilstand. Det er dog væsentligt at forstå, at rapporterne ikke er garantier for fejlfrihed; de er vurderinger baseret på ikke-destruktive undersøgelser.
Ejerskifteforsikring
Ejerskifteforsikringen er den anden søjle i ordningen. Den dækker skjulte fejl og mangler, som var til stede på overtagelsestidspunktet, men som ikke er nævnt i rapporterne.
- Sælgers Pligt: Sælger skal indhente et tilbud på en ejerskifteforsikring og skriftligt tilbyde at betale halvdelen af præmien på det billigste tilbud (basisdækning).
- Købers Valg: Det er køber, der tegner forsikringen. Køber kan vælge en “udvidet” dækning (som dækker ulovlige installationer, forurening m.m.) eller et andet selskab, men sælger skal kun betale halvdelen af beløbet svarende til det oprindelige basis-tilbud.
- Dækningsomfang: Forsikringen dækker typisk i 5 eller 10 år. Den er essentiel for køber, da den sikrer mod økonomiske chok fra f.eks. skjult svamp, råd eller konstruktionsfejl, som sælger ellers ville være ansvarsfri for.
Ansvarsfraskrivelse
Ved at følge Huseftersynsordningen opnår sælger ansvarsfrihed for fysiske mangler ved bygningerne. Det betyder, at køber ikke kan komme efter sælger 5 år senere, fordi taget er utæt – her må køber gå til sin ejerskifteforsikring. Der er dog undtagelser:
- Sælgers Loyale Oplysningspligt: Sælger bliver aldrig ansvarsfri for forhold, han kendte til, men bevidst fortiede (svig) eller groft uagtsomt undlod at oplyse om. Hvis sælger ved, at kælderen oversvømmes hver vinter, men ikke siger det, hjælper tilstandsrapporten ham ikke.
- Udenfor Bygningerne: Huseftersynsordningen gælder bygningerne. Forurening i jorden, stikledninger (kloak/vand) uden for soklen og indretning af haven er typisk ikke omfattet af ansvarsfriheden på samme måde, medmindre der er tegnet udvidet forsikring eller lavet specifikke aftaler.
- Generelle Forbehold: En klausul om at ejendommen er “købt som beset” er generelt ugyldig i forbrugerkøb, hvis ikke reglerne i Huseftersynsordningen er fulgt. Sælger kan ikke bare fraskrive sig ansvar ved en generel tekst; det kræver den specifikke proces med rapporter og forsikringstilbud.
Lovbestemt fortrydelsesret
Som et ekstra lag af forbrugerbeskyttelse har køber (men ikke sælger) en lovfæstet ret til at fortryde købet.
Reglerne
- Frist: 6 hverdage fra aftalens indgåelse. Fristen løber fra det tidspunkt, køber får kendskab til, at sælger har underskrevet. Lørdage, søndage og helligdage (inkl. Grundlovsdag) tæller ikke med i beregningen. Underskrift mandag -> Fristudløb tirsdag ugen efter (hvis ingen helligdage).
- Omkostning: Det koster 1 % af den nominelle købesum at benytte fortrydelsesretten. Beløbet skal betales til sælger (eller mægler) inden fristens udløb for at fortrydelsen er gyldig.
- Undtagelser: Gælder ikke ved tvangsauktion eller landbrugsejendomme med landbrugspligt.
Strategisk brug
På grund af omkostningen på 1 % (som ved et hus til 4 mio. kr. er 40.000 kr.), er den lovbestemte fortrydelsesret sjældent købers førstevalg. Advokatforbeholdet er gratis at bruge. Den lovbestemte ret er relevant i de sjældne tilfælde, hvor køber ikke har taget advokatforbehold, eller hvor køber blot “har skiftet mening” uden nogen saglig grund, som advokaten kan bruge som løftestang.
6. Berigtigelse: Fra Underskrift til Skøde
Når forbeholdene er afklaret, og handlen er endelig (“uforbeholden”), indtræder berigtigelsesfasen. Her formaliseres ejerskiftet.
Digital underskrift og proces
I dag foregår næsten al underskrift digitalt via MitID.
- Købsaftalen: Underskrives digitalt i mæglerens system (f.eks. via Dansk Ejendomsmæglerforenings platform).
- Skødet: Når handlen er endelig, udarbejdes et udkast til digitalt skøde på Tinglysning.dk. Dette underskrives også digitalt af begge parter (eller deres fuldmagtshavere/rådgivere).
Skøde og tinglysning

Skødet er det offentlige bevis på ejerskabet.
- Funktion: Tinglysning af skødet sikrer købers ret mod sælgers kreditorer. Hvis sælger går konkurs dagen efter overtagelsen, og skødet ikke er tinglyst, kan sælgers kreditorer i princippet gøre udlæg i ejendommen. Derfor tinglyses skødet hurtigst muligt, ofte med “anmærkninger” om sælgers gamle lån, som derefter slettes.
- Betinget Skøde: Ofte tinglyses først et betinget skøde, hvis købesummen ikke er fuldt betalt/frigivet endnu. Når alt er på plads, lyses det endeligt.
Tinglysningsafgift og omkostningsfordeling
Staten opkræver en afgift for registrering af ejerskiftet.
- Beregning:
- Fast afgift: 1.850 kr.
- Variabel afgift: 0,6 % af købesummen (oprundet til nærmeste 100 kr.).
- Eksempel: Hus til 3.000.000 kr.
- Fast: 1.850 kr.
- Variabel: 3.000.000 * 0,006 = 18.000 kr.
- I alt: 19.850 kr.
- Regional Kutyme (Hvem betaler?):
- Vest for Storebælt (Jylland/Fyn): Kutymen er, at omkostningerne til skøde og tinglysningsafgift deles 50/50 mellem køber og sælger.
- Øst for Storebælt (Sjælland): Kutymen er, at køber betaler alle omkostninger til skøde og tinglysningsafgift alene.
- Det er dog aftalefrihed, så parterne kan aftale en anden fordeling, men ovenstående er udgangspunktet i standardkontrakter afhængig af landsdel.
Økonomisk opgørelse og refusion
Den økonomiske transaktion afsluttes ikke blot med betaling af købesummen. Der skal laves et regnskab for de løbende udgifter.
Refusionsopgørelsen
På overtagelsesdagen overtager køber forpligtelsen til at betale ejendommens driftsudgifter. Da mange af disse betales forud eller bagud for en længere periode, vil sælger ofte have betalt for noget, køber skal bruge (f.eks. ejendomsskat), eller omvendt.
- Typiske Poster:
- Ejendomsskatter (Grundskyld): Betales typisk forud. Køber skal refundere sælger for perioden fra overtagelse til næste rateforfald.
- Vand/Varme/El: Der aflæses målere. Hvis der betales a conto til et forsyningsselskab, opgøres mellemværendet ofte direkte med selskabet, men i nogle tilfælde (f.eks. private vandværker eller oliefyr) skal det over refusionsopgørelsen.
- Oliebeholdning: Restindholdet i olietanken pejles, og køber betaler sælger for olien til dagspris.
- Ejerforeningsbidrag/Fællesudgifter: Fordeles efter ejertid (overtagelsesdatoen).
- Sælgers andel af ejerskifteforsikring: Hvis køber har lagt ud for hele præmien, refunderer sælger sin halvdel her.
Refusionsopgørelsen udarbejdes af købers rådgiver (typisk 14-30 dage efter overtagelsen) og godkendes af sælgers mægler. Saldoen betales kontant.
Deponering og frigivelse
Sikkerheden for købesummen håndteres stramt.
- Udbetaling: Overføres til mægler ved underskrift.
- Bankgaranti: Købers bank stiller garanti for resten.
- Deponering: På overtagelsesdagen konverteres garantien til kontanter på en spærret konto i sælgers bank.
- Frigivelse: Pengene udbetales først til sælger, når anmærkningsfrit skøde er tinglyst. Det betyder, at køber har fået juridisk adkomst, og sælgers gamle lån er slettet fra tingbogen. Hvis der mangler godkendelse af refusionsopgørelsen, kan mægler tilbageholde et beløb herfor.
Processen Trin-for-Trin (oversigt)
For at give overblik over forløbet, kan processen skitseres således:
Afslutning: Sælgers lån indfries, og købesummen frigives til sælger.
Forhandling: Pris og vilkår aftales.
Underskrift: Købsaftale underskrives (digitalt). Frister for forbehold starter.
Rådgivning: Købers advokat og bank gennemgår sagen (Bank/Advokatforbehold).
Godkendelse: Forbehold afklares/godkendes. Handlen er nu bindende.
Finansiering: Købers bank stiller garanti og deponerer udbetaling.
Skøde: Udarbejdes og tinglyses (betinget/endeligt).
Overtagelse: Nøgler udleveres, målere aflæses. Risiko overgår til køber.
Refusionsopgørelse: Udarbejdes og afregnes.
Skal boligen skifte ejer?
Hvis ejerforholdene på en bolig skal ændres, afhænger den juridiske løsning helt af den konkrete livssituation. Herunder finder du en oversigt over de mest almindelige typer af skøder og overdragelser:










