Forside » skøde » Hvordan foregår den digitale tinglysning?

Hvordan foregår den digitale tinglysning?

skødeskrivning

Den digitale tinglysning er en nem og hurtig måde at tinglyse din ejendom på. Du skal ikke længere at gå ned til det lokale tinglysningskontor for at få din ejendom tinglyst – du kan gøre det hele online. Her er en kort guide til, hvordan den digitale tinglysning foregår.

Hvad er den digitale tinglysning?

Den digitale tinglysning er en online tjeneste, der gør det muligt for brugere at tinglyse dokumenter elektronisk. Tjenesten er tilgængelig på Tinglysningsrettens hjemmeside, hvor brugerne kan benytte den.

Tinglysningsretten har fysisk base i Hobro, men kontakten til brugere af systemet foregår i udgangspunktet digitalt.

For at tinglyse et dokument skal brugerne først logge ind med deres NemID og derefter vælge det dokument, der skal tinglyses. Derefter vil Tinglysningsretten gennemgå dokumentet og godkende tinglysningen, hvis alt er i orden.

Tinglysning af skødet er en såkaldt juridisk sikringsakt. I forbindelse med tinglysning får den nye køber beskyttelse over for eventuelle kreditorer og desuden over for øvrige, der i god tro erhverver rettigheder over ejendommen. Hvis det nye skøde ikke er tinglyst, bevirker det at folk der har penge til gode har mulighed for at foretage udlæg i ejendommen eller ejerlejligheden, selv om boligen er solgt gennem en bindende købskontrakt, og desuden også selv om der er et underskrevet skøde.

Hvis sælger står på økonomisk svage fødder, er det vigtigt, at det digitale skøde bliver tinglyst hurtigst muligt.

På denne måde er køber beskyttet i tilfælde af, at sælger ikke kan holde sine forpligtelser.

Hvordan foregår digital tinglysning?

Den digitale tinglysning foregår ved, at brugerne først logger ind med deres NemID og herefter vælger det dokument, der skal oprettes tinglyses. Når dokumentet er klargjort til underskrift, skal det underskrives af alle involverede, hvorefter det kan anmeldes til tinglysning. Derefter gennemgår Tinglysningsretten dokumentet og godkender tinglysningen, hvis alt er i orden.

Ofte vælger man at få en professionel som fx en boligadvokat eller anden juridisk rådgiver til at oprette dokumentet. I så fald vil vedkommende klargøre dokumentet som formel anmelder, hvorefter de involverede blot skal godkende dokumentet med deres nemid.

Tingbogen vedr. fast ejendom giver mulighed for at tinglyse adkomstdokumenter (fx. skøder og skifteretsattester), pant (fx pantebreve til bank eller kreditforening) og servitutter.

Fordele ved den digitale tinglysning

Den digitale tinglysning gør det muligt for brugerne at tinglyse deres dokumenter på en hurtigere og nemmere måde. Dette er især gavnligt for dem , der har behov for at tinglyse dokumenter ofte.

Derudover er den digitale tinglysning også en mere sikker metode, da der er færre muligheder for fejl.

Ulemper ved den digitale tinglysning

En af de største ulemper ved den digitale tinglysning er, at den kræver, at brugerne har adgang til en computer med internetforbindelse. Dette kan være en ulempe for dem, der ikke har adgang til en computer, eller for dem, der ikke har en stabil internetforbindelse.

Derudover kræver den digitale tinglysning også, at brugerne har en NemID. Hvis man ikke har NemID, kan man ikke tinglyse sine dokumenter digitalt (dog kan man evt. anvende en tinglysningsfuldmagt).

I Danmark er tinglysningen behæftet med en afgift, der fastsættes af SKAT. Afgiften udgør kr. 1.750 + 0,6 procent af købesummen eller den seneste offentlige vurdering.

Skal du købe bolig eller have ændret et skøde?

Mere end 17.000 boligkøbere har anvendt Skøde Centret til boligkøb eller skødeskrivning, og vi sidder klar til at hjælpe dig med din sag.

Du kan starte en sag helt uforpligtende hos os. Hvis sagen efterfølgende ikke kan gennemføres, annullerer vi den blot igen, uden regning til dig.

trustpilot

Se priser

Vi er specialiserede i følgende typer af sager: